«SHOW ME THE MONEY»: ΤΑ ΣΥΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ «HΘΗ» ΑΛΛΑΖΟΥΝ

IMG_2397

Οι πληρωμές γίνονται με χρεωστικές κάρτες -διότι οι πιστωτικές αρχίζουν να είναι είδος προς εξαφάνιση, η παράδοση των εμπορευμάτων γίνεται μόνον εάν εμφανιστεί όλο το χρηματικό ποσό στους λογαριασμούς -με εξαιρέσεις για κάποια μικροποσά και, εν γένει, τα συναλλακτικά «ήθη» περνούν από τη βίαιη «μεταμόρφωση» της επιβολής των capital controls και της εξαετούς ύφεσης. «Καθρέφτης» αυτής της διαδικασίας είναι ο κλάδος της ένδυσης -κι αν δεν μπορείς να βρεις τα ρούχα που έβρισκες παλαιότερα στα καταστήματα που πήγαινες, το tirei.gr εξηγεί γιατί συμβαίνει αυτό.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Λάρισας, Γιώργο Τσιαπλέ, η κυριότερη αλλαγή που συντελέστηκε στον συγκεκριμένο κλάδο, από το 2010 κι έπειτα είναι ότι εξαφανίστηκε η πίστωση από τους κεντρικούς προμηθευτές. Πλέον, εάν ο προμηθευτής δεν δει τα χρήματα κατατεθειμένα στο λογαριασμό του δεν παραδίδει εμπόρευμα. Σε ελάχιστες περιπτώσεις, γίνονται κάποιες πιστώσεις, αλλά μόνον για ένα μήνα και για πολύ μικρά ανεξόφλητα ποσά. Η φράση «show me the money», δηλαδή «δείξε μου το χρήμα», είναι αυτή που διέπει τις σχέσεις εμπόρου-προμηθευτή.

Το καλό και το κακό

Αυτή η διαδικασία έχει δύο όψεις: στη θετική της πλευρά, «τακτοποίησε» πολλούς ανοιχτούς λογαριασμούς. Όσοι κεντρικοί προμηθευτές άντεξαν την εξαετία της ύφεσης, δεν έχουν πλέον ανοίγματα (επισφάλειες) τόσο μεγάλα που να κινδυνεύει η συνέχιση της δραστηριότητάς τους. Παράλληλα, η εγχώρια παραγωγή ενισχύει τα πλεονεκτήματά της, που είναι η ευελιξία (μικρές ποσότητες) και το μικρότερο κόστος μεταφορικών. Αν και δεχόμενη σοβαρό πλήγμα από την επιβολή των capital controls, η εγχώρια παραγωγή -ιδίως σε προϊόντα όπως τα μακό- φαίνεται ότι παρουσιάζει προοπτικές, σύμφωνα με τον κ.Τσιαπλέ. Στην αρνητική πλευρά, τα καταστήματα έχουν περιορίσει το εύρος των κωδικών των προϊόντων τους, προτιμώντας να «επενδύσουν» σε κωδικούς που ανταποκρίνονται στους πιο σταθερούς πελάτες τους, αλλά και φεύγουν γρήγορα -δηλαδή πωλούνται μέσα σε ικανό χρονικό διάστημα για να αποκτηθεί ρευστότητα.

IMG_2398«Η διαδικασία ξεκίνησε με την έναρξη της κρίσης και το Μνημόνιο. Ξεκίνησε το 2010, εντάθηκε τα επόμενα δύο έτη και πλέον, οι πιστώσεις είναι ελάχιστες. Και δεν αναφέρομαι στα προϊόντα εισαγωγής. Ό,τι είναι εισαγωγής, έχει προπληρωθεί. Απλά, κάποιοι Έλληνες προμηθευτές που έχουν μακρόχρονες συνεργασίες μπορεί να σε πιστώσουν, αλλά μέχρι μήνα – το πολύ και όχι για μεγάλα ποσά. Κατά 95%, πάντως, πρώτα πληρώνεις και μετά λαμβάνεις το εμπόρευμα», αναφέρει ο πρόεδρος του ΕΣΛ.

Είδος προς εξαφάνιση

Οι χρεωστικές κάρτες είναι αυτές που κυριαρχούν στις αγορές ειδών ένδυσης – «πιστωτικές πια δεν υπάρχουν», λέει ενδεικτικά ο κ.Τσιαπλές. «Βέβαια, δεν είναι ακόμη καθολική η χρήση του πλαστικού χρήματος. Περίπου 30% των συναλλαγών γίνεται με πλαστικό χρήμα -με το ποσοστό να είναι λίγο μεγαλύτερο στα καταστήματα γυναικείας ένδυσης», συμπληρώνει. Και κυρίως, η χρήση πλαστικού χρήματος γίνεται από τις νεότερες ηλικίες -στα 30-40 ετών, διότι είναι πιο εξοικειωμένες με τη χρήση του πλαστικού χρήματος.

«Τραύματα»

Στη διάρκεια της εξαετούς ύφεσης, ο τζίρος των καταστημάτων έχει υποχωρήσει τουλάχιστον κατά 50%. Παράλληλα, όπως σημειώνει ο κ.Τσιαπλές, δεν μειώθηκε το ρεύμα, δεν μειώθηκαν οι φόροι -αντίθετα, αυξήθηκαν, δεν μειώθηκαν τα ενοίκια, όσο αναμενόταν. «Αυτό οφείλεται στον ΕΝΦΙΑ. Αν δεν υπήρχε ο ΕΝΦΙΑ, εκτιμώ ότι θα υπήρχε μεγαλύτερη μείωση των ενοικίων. Υπάρχουν περιπτώσεις ιδιοκτητών εμπορικών χώρων στην Αθήνα που ζητάνε ως ενοίκιο τον ΕΝΦΙΑ».

Χαμηλές τιμές

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Λάρισας, οι τιμές των προϊόντων ένδυσης είναι χαμηλές. Ακόμη και σε επίπεδο προμηθευτών, οι τιμές είναι χαμηλές, καθώς η διαδικασία της προεξόφλησης των παραγγελιών έχει μειώσει τις επισφάλειές τους. Το αποτέλεσμα είναι ότι στα ράφια των εμπορικών καταστημάτων οι τιμές βρίσκονται σε σημαντικά μειωμένα επίπεδα, σε σχέση με μια πενταετία πριν.

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ