Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΔΙΝΕΙ ΠΝΟΗ ΣΤΑ ΟΡΓΑΝΑ

Ήξερε από μικρός τι πραγματικά τον μαγεύει. Σε πολύ μικρή ηλικία- μόλις στα 10- έφτιαξε το πρώτο του όργανο. Ο Ευθύμιος Παπακωνσταντίνου 40 χρόνια δίνει στα όργανα που κατασκευάζει πνοή, τα κάνει να μιλούν.

WP_20160115_14_19_31_Pro

Θυμάται και περιγράφει την πρώτη του επαφή. «Μου άρεσε να πάω στα πανυγήρια και να ακούω τα όργανα. Το πρώτο όργανο που έφτιαξα, ήταν ένα όργανο που είχε ένα σανίδι σαν πλάκα και ένα αλουμινένιο πιάτο. Το χτύπησα με ένα σφυράκι. Έβαλα και κάτι χορδές που είχα πάρει από τους οργανοπαίκτες στο πανυγήρι, τις πέρασα και άρχισα να παίζω» μας λέει. Στα 13 του, που βρισκόταν στα Τρίκαλα, έφτιαξε το πρώτο μπουζούκι, μιμούμενος το όργανο ενός φίλου του. Αυτό το μπουζούκι το χάρισε στο Χρήστο Τσιτσάνη, αδελφό του μεγάλου ρεμπέτη Βασίλη Τσιτσάνη.

WP_20160115_14_26_42_Pro
WP_20160115_14_35_39_Pro
WP_20160115_15_06_28_Pro
WP_20160115_15_05_47_Pro
WP_20160115_15_03_43_Pro

Ο 55χρονος οργανοποιός που τα τελευταία χρόνια δουλεύει σε ένα μικρό εργαστήριο στον Αμπελώνα, είναι ίσως από τους τελευταίους που φτιάχνουν παραδοσιακά όργανα όπως κλαρίνα, μπουζούκια, μπαγλαμάδες και λαούτα. Στα 18 του πήγε στη Γερμανία όπου εκεί έμαθε τον τρόπο να φτιάχνει βιολιά που βγάζουν κορυφαίο ήχο. Όπως υποστηρίζει είναι ίσως το πιο δύσκολο όργανο στην κατασκευή, για να παράξει καλό ήχο. Ο στόχος του ήταν να φτιάξει κάθε φορά ακόμη καλύτερο όργανο από το προηγούμενο. «Έχω φτιάξει 570 βιολιά, 160 κλαρίνα, μπουζούκια και μπαγλαμάδες έχω φτιάξει αμέτρητα». Όργανά του υπαρχουν σε όλοκληρο τον κόσμο όπως στη Γερμανία, τον Καναδά, την Αυστραλία και τις Η.Π.Α.

Θέλω να το ακούσω να παίζει. Θέλω να μιλάει καλά…

WP_20160115_14_47_34_ProΗ διαδικασία της κατασκευής ενος καλού μουσικού οργάνου ξεκινά από την επιλογή του ξύλου. Τα ξύλα πρέπει να είναι στεγνά, κομμένα τουλάχιστον επτά χρόνια πριν. «Διαλέγεις το ξύλο, το κόβεις με ειδικά εργαλεία το λυγίζεις. Το βάζεις στο καλούπι και από’κει και πέρα, πρέπει να βάλεις την ψυχή σου και το μεράκι, για να φτάσεις στο σωστό αποτέλεσμα. Η εμφάνιση είναι η βιτρίνα, ο ήχος θα αγγίξει την ψυχή» περιγράφει ο 53χρονος. Η μεγάλη στιγμή του δημιουργού είναι το τελικό στάδιο, είναι η ώρα της δικαίωσης. «Φτιάχνω ένα όργανο και θέλω να το ακούσω να παίζει. Θέλω να μιλάει καλά…» μας λέει.

WP_20160115_15_06_45_Pro

Το μεράκι ήταν η αιτία που τον έκανε να αναβιώσει την παραδοσιακή λύρα του Απόλλωνα, την οποία σύμφωνα με την μυθολογία είχε κατασκευάσει ο Ερμής από όστρακο χελώνας.

WP_20160115_15_08_47_ProΗ ανησυχία του δημιουργού πολλές φορές του… χαλά τον ύπνο. «Έφτιαξα κλαρίνο από ελεφαντόδοντο γιατί το ονειρεύτηκα» περιγράφει. Αμέσως, ξύπνησε -4 τα ξημερώματα- και άρχισε να ψάχνει το υλικό για να το κατασκευάσει. Το ελεφαντόδοντο από το οποίο είναι φτιαγμένο το όργανο χρονολογείται από το 1730.

Στη μεγάλη του συλλογή εκτός από αυτά τα όργανα, μας έκανε εντύπωση και ένα όργανο το οποίο μοιάζει σαν μικρό μπουζούκι και παράγει εξαιρετικό ήχο. Αυτό είναι ένα όργανο που η ιστορία έρχεται από την Πόλη και μάλλον είναι από τα πλέον αγαπημένα του 53χρονου οργανοποιού. Όπως μας περιγράφει «είναι ένα τρίχορδο, μικρό μπουζούκι. Αυτό το όργανο το έφερε από την Πόλη στη Ελλάδα, ένας μουσικός, ο Γιοβαν Τσαούς, μου έκανε εντύπωση και το κατασκεύασα».

Η διαδικασία κατασκευής ενός μουσικού οργάνου είναι, αν μη τι άλλο, μαγική. Το κούτσουρο, καταλήγει σε ένα όργανο που με το ήχο και την μηλιά του σε ταξιδεύει, σε κάνει να ονειρεύεσαι, σε γαληνεύει. Ο Θύμιος Παπακωνσταντίνου  μεταλαμπαδεύει ψυχή και φωνή καθάρια στα δημιουργήματα του και 40 χρόνια τώρα δημιουργεί όργανα που αγγίζουν την ψυχή.

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

unnamed

ΤΕΤ Α ΤΕΤ ΜΕ ΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΜΠΑΡΓΙΩΤΑ

Ο Κωνσταντίνος Μπαργιώτας είναι βουλευτής Ν. Λάρισας με «Το Ποτάμι».   Ποια είναι η πιο ευτυχισμένη παιδική σας ανάμνηση; Η ανεμελιά της παιδικής ηλικίας. Ποια ...