«ΟΙ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΜΟΝΟ ΣΤΑΘΜΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ»

1

Η ώρα των πανελλαδικών εξετάσεων έφτασε. Μπορεί πάντα σε μια τέτοια διαδικασία να υπάρχει άγχος, αλλά θα πρέπει να το διαχειριστείτε για να μπορέσετε να έχετε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ο κλινικός ψυχολόγος με ειδικότητα στην διαχείριση άγχους, Άγγελος Ζάχος δίνει πολύ σημαντικές οδηγίες για τα παιδιά που θα κληθούν την Δευτέρα το πρωί να μπουν στην δοκιμασία των εξετάσεων. Να θυμάστε πάντως πως μιλάμε απλώς για έναν σταθμό της ζωής μας και τίποτα παραπάνω. Επίσης περιγράφει τον κομβικό ρόλο των γονιών και μιλά για την διαχείριση της ταμπέλας της αποτυχίας.

Τρ: Τι πρέπει να κάνει ένα παιδί πριν ξεκινήσουν οι εξετάσεις;

Α.Ζ: Οποιαδήποτε δοκιμασία, δημιουργεί άγχος. Η έκβαση της δοκιμασίας έχει να κάνει με την επιτυχία ή τη μη επιτυχία. Πιστεύω πως αν ένας μαθητής ανταποκρινόταν στην καθημερινή ύλη του σχολείου, όλων των ετών και δεν άφηνε κενά, θα μπορούσε να έχει ένα καλύτερο αποτέλεσμα. Δηλαδή, εάν πηγαίναμε στο σχολείο από αναγκαιότητα, αλλά από την άλλη και το ίδιο το σχολείο δεν μας βοηθούσε να ορίσουμε και να δούμε τις κλίσεις που έχουμε, υπάρχει πρόβλημα. Θα πρέπει αυτό να είναι συμβατό και με την δική μας βούληση. Γιατί διαλέγοντας ένα επάγγελμα, διαλέγω και έναν τρόπο ζωής. Το εάν λοιπόν ένα παιδί μπορεί να διαχειριστεί το άγχος του εξαρτάται από τον ίδιο τον μαθητή και από τους γονείς του. Οι γονείς αφού γνωρίζουν τα κενά του παιδιού θα πρέπει, να ζητήσουν βοήθεια για τα κενά. Είτε αυτό λέγεται φροντιστηριακό μάθημα, είτε οργανωμένη μελέτη από τον ίδιο τον μαθητή.

Τρ: Σε επίπεδο συμπεριφοράς, οι γονείς πως πρέπει να φερθούν;

8Α.Ζ: Οι γονείς δεν πρέπει να κάνουν τίποτα περισσότερο από αυτό που κάνουν κάθε μέρα. Θα πρέπει να είναι παρόντες. Θα πρέπει να κατανοούν το παιδί περισσότερο. Να είναι ανοικτοί σε οποιοδήποτε αίτημα του παιδιού. Έτσι θα καταφέρουν να το βοηθήσουν. Το άγχος πολλές φορές μεταβιβάζεται από τους ίδιους τους γονείς. Μεταβιβάζεται και από τους φίλους. Μεταβιβάζεται και από την κοινωνία. Πολλές φορές θα ακούσετε τους γονείς που βοηθούν στο διάβασμα το παιδί τους να λένε “πετύχαμε”, “πήραμε”, το θεωρούν και δική τους επιτυχία. Πολλές φορές οι ίδιοι οι μαθητές δεν στεναχωριούνται που δεν απέδωσαν σε κάποιο θέμα, αλλά στεναχωριούνται στο πόσο από την κατάσταση αυτή θα επηρεαστεί η μητέρ,α τους και αυτό τους στοιχίζει ακόμη περισσότερο. Ιδιαίτερα στα συναισθηματικά άτομα.

Τρ: Θέλω να μου πείτε για την «ταμπέλα» του αποτυχημένου που πολλές φορές κολλάει η κοινωνία σε παιδιά που απέτυχαν σε αυτή τη δοκιμασία.

Α.Ζ: Γνωρίζω ανθρώπους που έχουν τρία πανεπιστημιακά πτυχία και δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στην πραγματικότητα, στην ίδια την ζωή. Έχουν αφεθεί, καθορίζεται η ζωή τους από διάφορα γεγονότα, οι ίδιοι δεν έχουν πρωτοβουλία. Είναι ένα λάθος της ελληνικής κοινωνίας να μην αντιμετωπίζει τον άνθρωπο ως σώμα, ψυχή και πνεύμα. Αλήθεια, τους γονείς και την κοινωνία τους ενδιαφέρει να είναι τα παιδιά εξειδικευμένα ή τελικά να είναι επιτυχημένοι πολίτες; Ο πετυχημένος είναι δημιουργικός…

10Τρ:  Πώς μπορούμε να διαχειριστούμε ένα κακό αποτέλεσμα στις εξετάσεις;

Α.Ζ: Αν δεν πετύχει δεν του βάζουμε ετικέτα. Λέμε ότι είχαμε μια δυσκολία ή συνειδητοποιούμε ότι σε αυτό το θέμα π.χ μαθηματικά, φυσική, χημεία κλπ, δεν είμαστε επαρκείς. Άρα, μας δίνεται η δυνατότητα να εντοπίσουμε και να συνειδητοποιήσουμε τα κενά τα οποία έχουμε, με σκοπό να βελτιωθούμε πάνω σε αυτά. Δεν είναι αποτυχία της προσωπικότητας, δεν είναι αποτυχία του ατόμου εάν δεν μπορέσει να ανταποκριθεί σε ένα θέμα. Βεβαίως οι εξετάσεις είναι ένας σταθμός. Αλλά αν σκεφτούμε και τα συστήματα στο εξωτερικό που μπαίνουν στα πανεπιστήμια χωρίς εξετάσεις, όποιος θέλει να σπουδάσει και το επιθυμεί, στον πρώτο χρόνο έχει αποτέλεσμα -αλλιώς φεύγει.

Τρ: Θέλω να μου πείτε δυο τρία πράγματα πρακτικά, για το πρωί της Δευτέρας, που πρέπει να κάνει ο μαθητής, για να κυλήσει γι’ αυτόν ομαλά η διαδικασία;

9Α.Ζ: Ξεκινάμε πάντα με την πίστη ότι θα ανταποκριθούμε. Διαβάζοντας τα θέματα μπορεί ο μαθητής να βραχυκυκλώσει και να πιστεύει ότι δεν ξέρει τίποτα. Πρέπει να προσπαθήσει να ξαναδιαβάσει τα θέματα, να αντιληφθεί αυτό που ζητάνε και όχι αυτό που νομίζει ότι ζητά το ερώτημα. Ξεκινάμε πάντοτε από το εύκολο θέμα. Αν βρισκόμαστε σε κατάσταση άγχους, με το ασχοληθούμε με το εύκολο θέμα, αρχίζει η σκέψη και οργανώνεται. Έτσι μας είναι και πιο εύκολο να ανταποκριθούμε και στα υπόλοιπα. Αν τελειώσουμε, δεν παραδίδουμε το γραπτό. Καθόμαστε και το διαβάζουμε χωρίς να αμφισβητούμε. Γιατί τα άτομα που έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση γράφουν σωστά, όταν όμως το ξαναδιαβάζουν διορθώνουν το σωστό. Γιατί πιστεύουν πως δεν είναι σωστό. Δεν θα πρέπει πριν πάει να δώσει εξετάσεις να τρώει βαριά γεύματα, όπως σάλτσες πιπέρια, ο,τιδήποτε διεγερτικό, δεν νομίζω ότι βοηθά. Αντίθετα, μπορεί να φάει σαλάτες και φρούτα και να πιει πολλά υγρά, κυρίως νερό. Δεν χρειάζονται καφέδες και ισοτονικά ποτά. Το προηγούμενο βράδυ χρειάζεται να κοιμηθούν 7-8 ώρες. Την προηγούμενη ημέρα -πριν από τις εξετάσεις- θα πρέπει το παιδί να έχει και στιγμές χαλάρωσης, χωρίς οι γονείς να υπενθυμίζουν στο παιδί φορτικά να διαβάσει. Πάντα θα πρέπει να είναι εκεί και να το ενθαρρύνουν, λέγοντάς του πως θα τα καταφέρει.

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ