ΓΝΩΣΗ: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΓΑΘΟ Ή ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΠΡΟΝΟΜΙΟ;

ΚΕΝΤΡΟ-ΔΙΑ-ΒΙΟΥ-ΜΑΘΗΣΗΣ

Γράφει ο Ευάγγελος Λ. Ντάβας

 

FotoΤα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.) είναι βασική δομή εκπαίδευσης ενηλίκων που λειτουργεί σε τοπικό επίπεδο, δηλαδή σε επίπεδο Δήμου. Ξεκίνησαν σταδιακά τη λειτουργία τους εδώ και 3 περίπου χρόνια, ενώ σήμερα Κέντρα υπάρχουν ακόμα και στους πιο απομακρυσμένους Δήμους της χώρας. Ανταποκρινόμενοι σε σχετικές Προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.), φορέα υλοποίησης του συγχρηματοδοτούμενου Έργου, εκατοντάδες επιστήμονες υψηλών, στην συντριπτική τους πλειοψηφία, προσόντων στελέχωσαν –με Συμβάσεις μίσθωσης Έργου- τις διοικητικές θέσεις των Κέντρων. Παράλληλα, και με αντίστοιχη διαδικασία, χιλιάδες εκπαιδευτές ωρομίσθιας απασχόλησης κλήθηκαν να διδάξουν στα δωρεάν εκπαιδευτικά Προγράμματα που υλοποιούνται από τα κατά τόπους Κ.Δ.Β.Μ. Μάλιστα, δεν είναι λίγες οι φορές που τόσο τα στελέχη όσο και οι εκπαιδευτές χρειάστηκε να υπερβούν εαυτούς, αντιμετωπίζοντας ποικίλα προβλήματα, ιδιαίτερα οικονομικής φύσης, οφειλόμενα στους εξαιρετικά αργούς ρυθμούς αποπληρωμής των δεδουλευμένων τους.

Τα Κ.Δ.Β.Μ. προσφέρουν στους πολίτες (250 χιλιάδες εκπαιδευόμενοι πανελλαδικά μέχρι σήμερα) τη δυνατότητα αναβάθμισης και επικαιροποίησης των προσόντων τους, ώστε αυτοί να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις της κοινωνίας και να αυξήσουν τις ευκαιρίες απασχόλησής τους. Καθόλου αμελητέα δεν είναι η συμβολή των Κ.Δ.Β.Μ. στην αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων (αναλφάβητοι, περιθωριοποιημένοι, άνεργοι, ηλικιωμένοι, μετανάστες κ.ά.). Μόνο στο Κ.Δ.Β.Μ. Δήμου Τυρνάβου, για παράδειγμα, υλοποιήθηκαν, πέραν των άλλων, πέντε Τμήματα μάθησης απευθυνόμενα αποκλειστικά σε Ρομά, με αξιοσημείωτη συμμετοχή εκπαιδευόμενων. Μάλιστα, σε ένα από αυτά διεξήχθη έρευνα, τα πορίσματα της οποίας παρουσιάστηκαν στο 1ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο Διά Βίου Μάθησης.

Η τρέχουσα εκπαιδευτική περίοδος 2015 – 16 ξεκίνησε με μεγάλη καθυστέρηση -για λόγους ανεξάρτητους από την προεργασία και την επιθυμία των στελεχών-, ενώ το Έργο των Κ.Δ.Β.Μ. λήγει στις 29/2/2016 για τις περισσότερες Περιφέρειες της χώρας και στις 31/7/2016 για τη Στερεά Ελλάδα και τα νησιά του νοτίου Αιγαίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τον μειωμένο αριθμό των Τμημάτων μάθησης, παρά την εντυπωσιακή αύξηση του αριθμού αιτήσεων συμμετοχής στα Προγράμματα. Παράλληλα, η καθυστέρηση στον σχεδιασμό της νέας φάσης του Έργου καθιστά αναπόφευκτη την αναστολή λειτουργίας των Κ.Δ.Β.Μ. για πολλούς μήνες και δημιουργεί εύλογη ανησυχία για το μέλλον τους. Να σημειωθεί ότι μετά την ένταξη στα Κ.Δ.Β.Μ. των Προγραμμάτων «Οδυσσέας» (Εκπαίδευση των μεταναστών στην ελληνική γλώσσα, την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό) και «Σχολές Γονέων», που υλοποιούνταν επίσης από το Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης αποτελούν πλέον τον μοναδικό δημόσιο φορέα μη τυπικής εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα.

Για τους παραπάνω λόγους, τα στελέχη των Κ.Δ.Β.Μ, που αυτήν την περίοδο υλοποιούμε και στηρίζουμε τη δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση ενηλίκων, ζητούμε:

  • Παράταση της λειτουργίας των Κ.Δ.Β.Μ. ολόκληρης της χώρας, καταρχάς μέχρι και τον Ιούλιο του 2016, με ταυτόχρονη ανανέωση  των ενεργών Συμβάσεων όλων των στελεχών τους και τη διατήρηση του πίνακα των εκπαιδευτών, με σκοπό την ομαλή ολοκλήρωση του εκπαιδευτικού έτους και την ικανοποίηση όλων των πολιτών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον συμμετοχής στα Τμήματα μάθησης.
  • Επιπλέον, στο διάστημα αυτό να δρομολογηθούν άμεσα ενέργειες για τη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου με μακροπρόθεσμη προοπτική, το οποίο να  διασφαλίζει την ευρύτερη δυνατή πρόσβαση και συμμετοχή των πολιτών στα εκπαιδευτικά Προγράμματα, την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου, την ποσοτική ανάπτυξή του και την επαρκή χρηματοδότηση. Άμεσος στόχος πρέπει να είναι η έναρξη της νέας φάσης του Έργου των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης τον Σεπτέμβριο του 2016.

Χρειάζεται, εν τέλει, να αναρωτηθεί κανείς αν θέλουμε και, κυρίως, αν χρειαζόμαστε πραγματικά δημόσια και δωρεάν διά βίου μάθηση σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα. Και εάν ήρθε, τελικά, η ώρα να κάνουμε ένα άλμα πιο γρήγορο από την φθορά που βιώνουμε σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητάς μας.

Υποστηρίζοντας τα αιτήματά μας, κάθε πολίτης μπορεί να λάβει μέρος στη συλλογή υπογραφών για την παράταση του Έργου.

*Υπεύθυνος Οργάνωσης Κ.Δ.Β.Μ. Δήμου Τυρνάβου, Μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Στελεχών Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Π.Ε.Σ.Ε.Ε.)

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ